הקדמה

חברים יקרים, אמר פעם הפילוסוף והסופר הצרפתי וולטר, אשר חי במאה השמונה עשרה "אני לא מסכים עם שום מילה שלך, אבל עד נשמתי האחרונה אלחם על זכותך לומר את דבריך". בצידה של הזכות ל"חופש הביטוי", אותה הביע וולטר במשפט, מסתתרת מאחורי הפרגוד זכות נוספת שאותה תבע - והיא זכותו ל"שינוי דעה." איני יודע כיצד התעצבה אצלכם תפיסת העולם. איני יודע אם האמת שאתם דוגלים בה ומאמינים בה היא זו בדיוק שתמכתם בה לפני שנים ארוכות. אני יודע שאצלי ואצל רבים אחרים תפיסת העולם עברה תהליך ושינוי מבורכים עם השנים. האמת שלי, הערכים שלי גם הם התבגרו, התחדדו והתעצבו עם הזמן. אז אם אתם פתוחים ללמוד ולבחון דעות אחרות? ואם אתם מוכנים ללמד ולהביע דעתכם על נושאים שונים ועל כל דבר שבעולם? אתם מוזמנים להיות אורחיי בבלוג זה, לקרוא ולהגיב ללמוד וללמד (הזינו את כתובת המייל שלכם לקבלת עדכונים). כל אשר אני יודע, למדתי מכם ועד נשימתי האחרונה אלחם על זכותכם ללמד אותי וללמוד ממני...

5.4.2016

בעקבות פרשת ענבל אור- קבוצות רכישה החלום ושיברו


אנליסט כלכלי, הינו תפקיד כפוי טובה במיוחד בעיתות של גאות כלכלית. כך היה למשל לפני שש שנים בעת שקבוצות הרכישה צצו כפטריות אחר הגשם.

 כאשר כל השוק היה אחוז באופוריה, תפקידו של אנליסט כלכלי הייתה לגלות את המוקשים והכשלים שיכולים להתעורר בפרויקטים מסוימים או בשוק מסוים, שכן את ההתלהבות אין צורך להגביר כי היא כבר "בשמיים", אבל מהסכנות האורבות למשקיע ו/או לרוכש התמים הנטייה של רובנו הינה להתעלם.

באופן האמור, אנליסט נדל"ן טוב הוא כזה שכולם אוהבים לשנוא (גם יזמים גם משקיעים וגם כלל ציבור הרוכשים).תכונה נוספת שמאפיינת אנליסט נדל"ן טוב היא שהוא אינו נכנע ללחץ קבוצתי ותגובתו הינה בדרך כלל "ואף על פי כן נוע תנוע".

הקשיים של החברות של ענבל אור בשנים האחרונות אינו מקום לשמחה לאיד שכן כספם של רוכשי דירות תמימים מונח על כף המאזניים. גם לא העובדה שבפרויקטים לא מעטים של קבוצות רכישה שונות קיים איחור משמעותי במסירת הדירות (מספר שנים).

כאשר בתחילת שנת 2010 שטף גל קבוצות הרכישה את הארץ, אנחנו היינו לדאבון הלב אלו ש"קלקלו את המסיבה" כאשר אמרנו, תעצרו את הרכבת או לפחות תיזהרו.

השתדלנו גם אז לא לנקוב בשמות החברות או הפרויקטים כדי לא לקלקל פרנסה לאיש, אלא רק לבקש מהציבור "מחשבה שנייה" וזהירות שהיא תמיד טובה בהשקעות מסוכנות, ומהממשלה ביקשנו הסדרת לגליזציה לצורך הבטחת כספי רוכשי הדירות הציבור.

בדרך כלל אנליסט כלכלי נותן את המלצותיו העכשוויות בהתחשב בניתוח השוק לעתיד לבוא, ולכן רק בעתיד ניתן לבחון את טיב המלצותיו. הפעם ביקשנו לחרוג ממנהגנו, ובעקבות האירועים העכשוויים, לתת לכם כאן סקירה כלכלית בנושא קבוצות רכישה אשר פורסמה בתחילת שנת 2010, שכן כידוע כל צעד כלכלי נמדד תמיד לא במועד ההשקעה אלא במועד קבלת פירות ההשקעה או במועד בו היו צריכים פירות ההשקעה להתקבל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה