הקדמה

חברים יקרים, אמר פעם הפילוסוף והסופר הצרפתי וולטר, אשר חי במאה השמונה עשרה "אני לא מסכים עם שום מילה שלך, אבל עד נשמתי האחרונה אלחם על זכותך לומר את דבריך". בצידה של הזכות ל"חופש הביטוי", אותה הביע וולטר במשפט, מסתתרת מאחורי הפרגוד זכות נוספת שאותה תבע - והיא זכותו ל"שינוי דעה." איני יודע כיצד התעצבה אצלכם תפיסת העולם. איני יודע אם האמת שאתם דוגלים בה ומאמינים בה היא זו בדיוק שתמכתם בה לפני שנים ארוכות. אני יודע שאצלי ואצל רבים אחרים תפיסת העולם עברה תהליך ושינוי מבורכים עם השנים. האמת שלי, הערכים שלי גם הם התבגרו, התחדדו והתעצבו עם הזמן. אז אם אתם פתוחים ללמוד ולבחון דעות אחרות? ואם אתם מוכנים ללמד ולהביע דעתכם על נושאים שונים ועל כל דבר שבעולם? אתם מוזמנים להיות אורחיי בבלוג זה, לקרוא ולהגיב ללמוד וללמד (הזינו את כתובת המייל שלכם לקבלת עדכונים). כל אשר אני יודע, למדתי מכם ועד נשימתי האחרונה אלחם על זכותכם ללמד אותי וללמוד ממני...

30.9.2017

חושף שחיתות סיני במוזיאון ישראל – 3500 סינים לא טועים


אי ווי ווי – אמן סיני מהמשפיעים בזירה הבינלאומית בשנים האחרונות
אם השם אי ווי ווי (Ai Weiwei) נשמע לכם כלקוח מאחד הסיפורים של "שלום עליכם" על העיירה היהודית במזרח אירופה כי אז טעיתם. זהו שמו של אמן סיני אשר נחשב בשנים האחרונות לאחד האמנים המשפיעים והמוערכים בזירה הבינלאומית ואשר בימים אלו מוצגת תערוכתו המרשימה במוזיאון ישראל.



אי ווי ווי – חשף שחיתות שלטונית בסין  בבלוג שכתב
במקרה או שלא במקרה מדובר גם באמן שהוא חושף שחיתות. בשנת 2008 פקדה כזכור רעידת אדמה קשה את מחוז  סצ'ואן שבסין וכתוצאה ממנה נהרגו כ- 70,000 איש ונפצעו 350,000 איש כאשר עשרות אלפי בתים קרסו. היה זה אי ווי ווי, האמן הסיני, אשר חשף בבלוג האישי שלו את השחיתות השלטונית אשר הובילה למסמוס תקני הבנייה בסין ואשר הפכו את מבני המגורים בסין לפצצה מתקתקת.

אי ווי ווי – נרדף על ידי השלטון בסין
כתוצאה מביקורתו זו של האומן נגזר עליו לשהות במעצר בית במשך שנתיים. בתום מעצר הבית, ולאחר שיצא לחו"ל להצגת עבודותיו ברחבי העולם שב, אי ווי ווי, בשנת 2011 בחזרה לסין ואז נעצר בשדה התעופה, הואשם והורשע בהעלמת מס של 2.3 מיליון דולר. הוא ביקש להגיש ערעור על הרשעה זו ואולם נחסם על ידי השלטונות אשר דרשו ממנו לשלם באופן מיידי קנס של 1.3 מיליון דולר.

גיוס המונים של 1.3 מיליון דולר בתוך עשרה ימים אפשר לאמן לשלם קנס
האומן הסיני פנה לציבור וביקש את סיועו במימון "הקנס" שהושת עליו ובתוך עשרה ימים גייס את סכום הקנס בגיוס המונים. לכל תורם מתוך 3,500 התורמים שלו הוא נתן שטר חוב בו התחייב להחזיר את סכום התרומה.

אחת העבודות במוזיאון – 3,500 שטרי חוב מעטרים את קירות האולם
אחת העבודות המוצגות כיום במוזיאון ישראל הינו אולם ענק אשר את קירותיו מעטרים 3,500 העתקי שטרי החוב אשר מסר האמן הסיני לכל אחד מתורמיו.

100 מיליון גרעינים שחורים מחרסינה מכסים משטח של אחד האולמות
עבודה אחרת מרשימה של אי ווי ווי הינה משטח של אולם ענק במוזיאון אשר מכוסה במאה מיליון גרעיני חמנייה – עשויים מחרסינה ודומים להפליא לגרעינים השחורים שאנו מכירים בפיצוציות. לצורך עבודה זו הסתייע האמן הסיני באלפיים תושבי כפר בסין אשר עבדו במשך שנתיים על הצביעה של גרעיני החרסינה.
בעבודתו זו של גרעיני החמנייה ביקר האומן את הציבור אשר כמו פרח החמנייה אשר מפנה את פניה כל העת לכיוון השמש, כך הציבור הרחב אשר כל העת מפנה בדבקות את מבטו אל מנהיגו כאל "שמש העמים".

מאות אלפי פיסות עץ יוצרות "דבוקה" ללא מסמרים וללא דבק
בעבודה אחרת של האומן - מוצג במוזיאון משטח של מאות אלפי פיסות עץ המחוברות זו לזו, ללא רווח כלשהו בניהן, וללא דבק או מסמר כלשהו, והיוצרים ביחד דבוקה מחוברת בצורת קוביית עץ ענקית. גם כאן ביקש האמן, כך נראה, להעביר את המסר, כי "איחוד" ו"קירוב" בין היחידים ניתן לבצע ללא צורך במסמרים או בדבקים אם רק נתחשב בצורתו הייחודית של כל פרט ופרט.



3,500 סינים לא טועים

לסיכום , מיותר לציין כי אנו כאן ממליצים לבקר בחג הקרוב במוזיאון ישראל ובתערוכה הנ"ל אשר כולנו נוכל ללמוד מימנה ש-3,500 סינים לא טועים.

תגובה 1:

  1. אין יותר סיפורים שעברת לבקר אומנות:)?מה לגבי חקירות רהמש ? עם ההיתפטרות?

    השבמחק